Inloggen met Facebook

cover

Laatbloeier

Een plaat opnemen; je moet er maar zin in hebben. Vooraf weet je als muzikant dat de hoogtijdagen van de rock&roll al ver achter je liggen. Het enige wat er nog zin heeft in deze muzikale nadagen is een particuliere herhaling van wat anderen ooit tijdens een maagdelijk magisch moment op tape wisten vast te leggen. Tel uit je winst.

Nadat de nieuwe volstrekt overbodige plaat is uitgekomen, volgt er een tourtje langs de zaaltjes. Van die Nederlandse zaaltjes waar het publiek gezellig door je muziek heen praat. In de kleedkamer is het bier snel op en van het verkeerde merk. Na afloop 300 euro incasseren. Gesleep met versterkers. ’s Nachts om vijf uur thuis. Wat een ellende.

De meeste muzikantjes hebben het na hun dertigste wel gezien. Sommigen weten daarentegen van geen ophouden. En een enkeling die je al jaren hebt afgeschreven komt na zijn veertigste doodleuk met een goede plaat aankakken. Alsof hij er de afgelopen twintig jaar over heeft gedaan om te oefenen. Michel van The Galactic Lo-Fi Orchestra is zo’n laatbloeier. Jarenlang muzikaal rondgehoereerd in diverse obscure punkbandjes en nu is het zijn tijd.

“I wrote 666 on the kitchen floor” klinkt in eerste instantie als een door de distortion gehaalde no-fi punkplaat. Althans tijdens de eerste maten van het eerste nummer. Voor de beukheads onder ons: deze plaat niet kopen want de schijn bedriegt. Na het eerste nummer, of eigenlijk tijdens het eerste nummer al, blijkt dat Intergalactic Michel de afslag richting “crea-bea-singer-songwriter” neemt. Puike en goed gearrangeerde nummers volgen elkaar op. Elk nummer doet er toe. Hierdoor vergeet je als luisteraar zelfs dat “I wrote 666 on the kitchen floor” een lo-fi plaat is. Ook het feit dat er meerdere muziekstijlen naast elkaar voorkomen, leidt niet tot verwarring of een onverteerbare eclectische gehaktbal. Het uitstapje naar bijvoorbeeld hillbilly country punk verzet de zinnen zonder dat de plaat ontspoort. Even een nummer om bij te komen. Even recapituleren.

Al met al een fijn gearrangeerde, goed gecomponeerde creatieve UP-plaat. Ondanks de duistere teksten. Top.

René Vincenten Twee Punt Nul

Dit artikel delen?